COMPARTIMENTUL SERVICII EDUCAȚIONALE SPECIALIZATE
Echipa
Profesor consilier școlar Ruxandra Vasilescu – coordonator servicii educaţionale de consiliere şcolară şi psihologică
Profesor logoped Daciana Panțiru – coordonator servicii de terapie logopedică
Profesor consilier școlar Anca Elena Pană
Profesor consilier școlar Cosmina Vomir
Atribuții
CSES are următoarele atribuţii:
a) dezvoltă şi sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire şi intervenţie care să faciliteze adaptarea şcolii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învăţare pentru dezvoltarea unui mediu şcolar incluziv şi facilitarea adaptării şi incluziunii fiecărui copil/elev;
b) elaborează resurse educaţionale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfăşurarea activităţilor didactice;
c) oferă informare, consiliere şcolară şi psihologică, documentare şi îndrumare pentru antepreşcolari/ preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
d) asigură suport specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
e) realizează investigarea /evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
f) iniţiază şi coordonează programe de consiliere şi orientare a carierei beneficiarilor direcţi ai educaţiei din unităţile de învăţământ;
g) desfăşoară activităţi de evaluare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare şi de corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
h) asigură servicii de consiliere şcolară şi psihologică, logopedică şi de sprijin educaţional, cursuri pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educaţie parentală;
i) realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi şi a profesorilor itineranţi şi de sprijin, situaţiilor de abandon şcolar şi a altor situaţii de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ;
j) recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu intră în atribuţiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie şi alte categorii de specialişti/instituţii, în funcţie de problematică;
k) sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice şcolare şi din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
l) colaborează cu profesorii-consilieri şcolari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranţi şi de sprijin, cu mediatorii şcolari şi alţi specialişti din cadrul CJRAE/CMBRAE şi din camerele-resursă din unităţile de învăţământ preuniversitar, în funcţie problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
m) asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică şi de sprijin educaţional pentru copiii cu CES, în funcţie de nivelul de sprijin, la solicitarea unităţilor de învăţământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier şcolar, profesor-logoped şi profesor itinerant şi de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
n) sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter şi transdisciplinare;
o) participă la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
p) elaborează şi implementează proiecte, programe, parteneriate educaţionale specifice;
q) elaborează şi implementează proiecte cu finanţare internă/externă;
r) îndeplineşte şi alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;
s) profesorul-psiholog asigură, potrivit competenţelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenţia psihologică educaţională specifică măsurilor de prevenire terţiară (specifică elevilor care au fost afectaţi de factori cu impact traumatogen precum violenţa, infracţionalitatea, divorţul/ decesul părinţilor, instituţionalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viaţa), consultanţă de specialitate, precum şi
suport metodologic specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.
Profesorii consilieri școlari din cabinetele de consiliere psihopedagogică au urmatoarele atributii:
a) colaborează cu personalul din compartimentele din cadrul CJRAE, cu ceilalţi profesori-consilieri şcolari din reţeaua CJRAE, cu profesorii-logopezi, cu profesorii-psihologi, cu profesorii de sprijin /itineranţi, cu mediatorii şcolari, cu CEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ al unităţii de
învăţământ în care funcţionează cabinetul şcolar de asistenţă psihopedagogică, cu instituţii guvernamentale şi non-guvernamentale cu atribuţii similare, complementare sau conexe în domeniul educaţional;
b) realizează investigarea psihopedagogică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor, cu acordul părinţilor/tutorilor legali, la nevoie, la solicitarea cadrelor didactice, a beneficiarilor primari şi secundari;
c) asigură consilierea vocaţională, orientarea şcolară şi profesională a elevilor, cu precădere a celor din anii terminali ai învăţământului gimnazial şi liceal, în colaborare cu profesorii clasei şi cu dirigintele, printr-un set de minimum cinci activităţi de consiliere şi orientare a carierei/an şcolar;
d) asigură asistenţă şi consiliere psihopedagogică individuală şi de grup/colectivă pentru preşcolari/elevi în problematici specifice: cunoaştere, autocunoaştere şi intercunoaştere, adaptarea antepreşcolarilor/ preşcolarilor/elevilor la mediul şcolar, integrarea socială şi culturală a antepreşcolarilor/ preşcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei şi al unităţii de învăţământ, formarea abilităţilor sociale şi emoţionale, competenţei „a învăţa să înveţi”
şi a abilităţilor de autoreglare emoţională, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-familie;
e) asigură informare, consultanţă şi sprijin pentru cadre didactice în problematici specifice: adaptarea şcolii la nevoile preşcolarilor/elevilor, incluziunea şcolară a preşcolarilor/elevilor cu CES şi în risc de excluziune şcolară, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-familie ş.a.;
f) asigură informare, consultanţă şi sprijin pentru părinţi/tutori/ reprezentanţi legali în problematici specifice:
incluziunea şcolară a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor cu CES şi în risc de excluziune şcolară ş.a.;
g) furnizează activităţi de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri/ substanţe interzise, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, precum şi activităţi de prevenire şi diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale, prin consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
h) realizează evaluarea, depistarea, intervenţia timpurie, asistenţa psihopedagogică şi monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificaţi cu abilităţi adaptative cognitive şi/sau socio-emoţionale scăzute în raport cu vârsta şi nivelul lor de şcolarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, în cadrul echipelor multidisciplinare;
i) la cererea scrisă a părinţilor/reprezentanţilor legali, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învăţământul preşcolar şi împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august şi până la sfârşitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar, elaborată de ministerul educaţiei;
j) oferă, la solicitare, sprijin pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital”, prin activităţi de evaluare şi asistenţă psihoeducaţională;
k) se implică, după caz, în formarea cadrelor didactice pe problematică psihoeducaţională şi de specialitate, în parteneriat cu CCD;
l) colaborează cu specialişti şi profesori-logopezi, profesori itineranţi şi de sprijin în consilierea părinţilor ai căror copii au fost diagnosticaţi cu tulburări specifice de învăţare;
m) la finalul grupei mari a grădiniţei, al clasei pregătitoare şi al clasei I, profesorul-consilier şcolar colaborează cu cadrul didactic de la grupă/clasă în vederea formulării observaţiilor privind formarea competenţelor socio-emoţionale în vederea elaborării raportului descriptiv de evaluare;
n) colaborează cu dirigintele în vederea emiterii recomandării cu caracter de orientare şcolară pentru accesul la nivelul următor de şcolarizare, la finalul gimnaziului şi al liceului;
o) colaborează cu membrii Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi a discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (CPEV), la nivelul unităţilor de învăţământ, în vederea implementării Planului naţional de combatere a violenţei şcolare în vederea prevenirii şi reducerii activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică – bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ;
p) realizează formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare;
q) consiliază elevele gravide şi elevii părinţi înmatriculaţi în unităţile de învăţământ preuniversitar, prin activităţi specifice şi consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
r) propune în cadrul curriculumului la decizia şcolii cursuri opţionale vizând dezvoltarea personală a elevilor;
s) colaborează la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
t) recomandă către alţi specialişti/instituţii cazurile care exced competenţele profesorului-consilier şcolar;
u) elaborează şi aplică instrumente de lucru necesare în demersul de consiliere;
v) participă la managementul cazurilor de violenţă în şcoală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educaţiei şi asigură consiliere şcolară şi psihologică victimelor şi autorilor cazurilor de violenţă;
w) dezvoltă şi sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire şi intervenţie, secundară şi terţiară, care să faciliteze adaptarea şcolii la nevoile elevilor, prin consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
x) realizează raportul de activitate anual;
y) îndeplineşte şi alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.
Profesorii-consilieri şcolari consiliază cu prioritate elevii aflaţi în risc de abandon şcolar şi de excluziune şcolară, pentru asigurarea accesului, participării şi reuşitei şcolare ale acestora, în colaborare cu dirigintele/învăţătorul/profesorul pentru învăţământ preşcolar/primar şi echipa multidisciplinară.
Activitatea profesorului-logoped se desfăşoară în etape şi presupune îndeplinirea următoarelor atribuţii:
a) depistarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare din grupele mari din grădiniţe, a elevilor din clasa pregătitoare şi a celor din clasa I;
b) înregistrarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare în fişele de depistare;
c) invitarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare la cabinetul logopedic, pe bază de scrisoare/adresă scrisă/e-mail/alte modalităţi de comunicare cu părinţii/tutorii/reprezentanţii legali;
d) examinarea logopedică complexă a copiilor consiliaţi/sprijiniţi, în colaborare cu familia, cu cadrele didactice, cu profesorul-consilier şcolar şi cu profesorul itinerant şi de sprijin, acolo unde este cazul, în scopul identificării tuturor factorilor care influenţează evoluţia limbajului şi a comunicării copilului;
e) completarea fişelor logopedice cu datele anamnezice, rezultatele evaluării şi alte informaţii utile de la părinţii/tutorii/reprezentanţii legali ai copiilor luaţi în corectare;
f) formularea diagnosticului şi prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat;
g) organizarea, pe principii psihopedagogice, a grupelor de terapie în funcţie de vârstă, tipul şi gravitatea tulburării de limbaj;
h) activităţile de la litera a) la litera g) se desfăşoară în prima lună de la debutul cursurilor şcolare;
i) elaborarea/adaptarea programelor de terapie logopedică în funcţie de tipologia tulburărilor de limbaj şi de comunicare identificate;
j) intervenţia terapeutic-recuperatorie în concordanţă cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor examinaţi;
k) evaluarea periodică a progreselor realizate de elevi şi, după caz, reproiectarea activităţii de intervenţie;
l) realizarea situaţiei statistice şi a raportului de activitate anual;
m) elaborarea de fişe/materiale de lucru utile în intervenţia logopedică;
n) consilierea logopedică adresată părinţilor care au copii cu tulburări de limbaj şi comunicare, tulburări specifice de învăţare şi/sau CES;
o) îndrumarea logopedică a cadrelor didactice de la grupă/clasă cu privire la activitatea de intervenţie logopedică, realizată prin: participarea/organizarea la/unor acţiuni de informare şi consiliere logopedică în unităţile de învăţământ arondate profesorului-logoped şcolar; acţiuni metodice de îndrumare/consiliere logopedică a cadrelor didactice din şcoli şi grădiniţe şi creşe, în vederea sprijinirii procesului de corectare a tulburărilor uşoare de limbaj; activitate de
asistenţă metodologică a cadrelor didactice din unităţile şcolare arondate, în vederea utilizării instrumentelor compensatorii pentru elevii cu tulburări specifice de învăţare, cuprinşi în terapie;
p) la cererea scrisă a părinţilor/reprezentantului legal, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învăţământul preşcolar şi împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august şi până la sfârşitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar, elaborată de Ministerul Educaţiei;
q) realizarea de programe, proiecte şi parteneriate educaţionale interne sau internaţionale în domeniul terapiei tulburărilor de limbaj şi comunicare, iniţiate sau implementate de CJRAE/CMBRAE şi instituţii/asociaţii/organizaţii neguvernamentale naţionale sau internaţionale;
r) sprijinirea cadrelor didactice în abordarea personalizată a copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj şi comunicare;
s) colaborează cu personalul din compartimentele CJRAE/CMBRAE, cu ceilalţi profesori-logopezi din reţeaua CJRAE, cu profesorii-consilieri şcolari din cabinetele de asistenţă psihopedagogică, cu profesorii de sprijin /itineranţi, cu profesorii-psihologi, cu CEOSP, cu mediatorii şcolari, cu personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ al unităţii de învăţământ în care funcţionează cabinetul logopedic şcolar, cu instituţii guvernamentale şi neguvernamentale cu
atribuţii similare, complementare sau conexe în domeniul educaţional;
ş) colaborează cu specialişti şi profesori-consilieri şcolari, cu profesori-psihologi şi profesori itineranţi şi de sprijin în consilierea părinţilor ai căror copii au fost diagnosticaţi cu tulburări specifice de învăţare;
t) colaborează, după caz, în cadrul echipei multidisciplinare, cu profesorul-consilier şcolar, profesorul itinerant şi de sprijin, mediatorul şcolar, profesorul-psihopedagog, profesorul-psiholog, cadrele didactice de la clasă/grupă şi părinţii/tutorii/reprezentanţii legali ai copilului/elevului aflat în proces intervenţional;
ţ) colaborarea cu responsabilul de caz pe servicii psihoeducaţionale în vederea întocmirii şi implementării planului educaţional personalizat pentru copiii cu CES cărora le este recomandată terapie logopedică prin certificatul de orientare şcolară şi profesională;
u) colaborarea în elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
v) îndeplineşte şi alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.